wystawa
Impreza towarzysząca, wstęp wolny
WYOBRAŹNIA WYZWOLONA
Krakowska szkoła scenografii w okresie popaździernikowej odwilży odegrała niezwykle ważną rolę w rozkwicie polskiego teatru oraz w budowaniu jego renomy na arenie międzynarodowej. Rok 1956 przyniósł w całej Polsce fale nowatorskich inicjatyw. Jednak w środowisku artystycznym Krakowa już od dawna działali najbardziej radykalni awangardyści skupieni wokół II Grupy Krakowskiej. Kazimierz Mikulski, Wojciech Krakowski, Jerzy i Lidia Skarżyńscy, Andrzej Stopka należeli do grona wybitnych malarzy, którzy razem z Tadeuszem Kantorem stworzyli przełomowe dzieła, nie tylko na płaszczyznach swoich obrazów ale również w przestrzeni teatru. Awangarda na przełomie lat 50-tych i 60-tych miała wielopokoleniowy charakter, relacje oparte na zasadzie mistrz-uczeń, przeradzały się w dialog i współpracę. Do grona młodych należał Józef Szajna, obalający swoimi inscenizacjami w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie konwencjonalność i sztampę. W tym czasie ówcześni studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych: Krystyna Zachwatowicz, Andrzej Majewski, Kazimierz Wiśniak i Krzysztof Pankiewicz obok oficjalnego programu nauczania przechodzili „kursy specjalne" nowoczesności. Uczestnicząc w oficjalnym i nielegalnym życiu artystycznym, podejmowali pierwsze sceniczne próby. Działali w Teatrze Cricot 2, w Piwnicy pod Baranami, ważnym dla nich miejscem stał się Dom Plastyka, w którym współorganizowali spotkania, prelekcje, wymieniali poglądy, podejmowali dyskusje kończące się zażartymi sporami dotyczącymi współczesnych kierunków sztuki. W ślad za tradycją początku XX wieku wydawali pisemka, organizowali happeningi, oglądali filmy i słuchali nowoczesnej muzyki.
Co łączy tę szóstkę wybitnych artystów? Wszyscy byli malarzami, absolwentami krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uczniami prof. Karola Frycza, a także prof. Andrzeja Stopki. Łączy ich umiłowanie teatru totalnego, przekonanie, że jest sztuką przez duże „S", odrzucającą iluzjonizm i reprodukowanie rzeczywistości na rzecz kreacji odrębnych światów zrodzonych z wyobraźni artysty-demiurga. Bliskie jest im myślenie symboliczne, plastyczny skrót i wielka metafora, surrealistyczne zderzenia, absurdalny dowcip i ironia, a także refleksja egzystencjalna wyrażająca poczucie samotności, zagrożenia, zagubienia i niepokoju. Łączy ich przekonanie, że sztuka teatru jest terenem myślenia i odczuwania oraz intymnego porozumienia z widzem.
Agnieszka Koecher-Hensel i Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
WYSTAWA PREZENTOWANA W BWA W RZESZOWIE W DNIACH 16 PAŹDZIERNIKA - 10 LISTOPADA 2013 R.
WERNISAŻ: 16 października 2013 godz. 19.00
KURATORZY: Agnieszka Koecher-Hensel, Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
PROJEKT ARANŻACJI PRZESTRZENI: Agnieszka Kołodziej-Adamczuk
REALIZACJA TECHNICZNA: Krystian Banik
REALIZATORZY:
Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach,
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie,
Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
EKSPONATY POCHODZĄ ZE ZBIORÓW:
Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach,
Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie,
Muzeum Historycznego Miasta Krakowa,
Muzeum Historycznego Miasta Wrocławia,
Muzeum Narodowego w Gdańsku,
Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie,
Opery Krakowskiej,
Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA,
Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,
Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu,
Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie,
kolekcji prywatnych
Wystawa jest częścią "Źródeł Pamięci. Szajna-Grotowski-Kantor" 2013 dofinansowanych z środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zrealizowanych przy pomocy środków z budżetu Województwa Podkarpackiego
Patronat Honorowy Prezydent Miasta Rzeszowa
Obsada:
Teatr "Maska" w Rzeszowie, 35-064 Rzeszów, ul. Mickiewicza 13
© 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt: "Maska", implementacja: Zdzislowicz.pl - Strony WWW
Deklaracja dostępnościStrona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.